Pådriverprisen 2018 til Karen Birgitte Borud

Pressemelding 30. november 2017

Norsk Bibliotekforening tildeler Pådriverprisen 2018 til Karen Birgitte Borud på Verdal bibliotek. Pådriverprisen tildeles innovative ildsjeler som leder bibliotekfeltet videre.

Karen Birgitte Borud, eller BiblioteKAREN som hun kaller seg selv, fremmer leselyst hos barn. Hun har fagkunnskap og evner å få med seg barna når hun fremfører teater eller leser høyt. Hun byr på seg selv – for eksempel med alveører – og møter barna på deres nivå. BiblioteKAREN reiser rundt med bokbussen til skoler og barnehager. Her kommer engasjementet til syne: Hun tok faktisk lastebillappen for selv å kunne kjøre!

Borud er en ekte ildsjel. Hun brenner for en rekke saker, og er godt kjent i lokalmiljøet. I fjor arrangerte hun en fantasyfestival. Hun holdt innføringskurs i fantasy for voksne, og hadde en imponerende rekke forfattere på besøk. Hun har også bidratt sterkt til Verdals imponerende deltakelse i Sommerles-kampanjen. Hele 60 % av barna i aldersgruppen deltok.

Årets jury har bestått av Odd Letnes, Bok og Bibliotek; Toril Åbotnes Iversen, Oppdal folkebibliotek; Bjarte Bakken, Foreningen !les og leder Anna Kathinka Dalland Evans, Universitetet i Oslo.

– Juryen ser at Karen Birgitte Borud er en spennende ny stemme, og håper Pådriverprisen vil være til inspirasjon for henne. Den kan gi henne muligheten til å nå bredere ut i bibliotekmiljøet. Pådriverprisen betyr at hun får dekket reise og opphold på Det 76. norske bibliotekmøte, hvor hun skal holde Pådriverforedraget for opptil 500 deltakere.Vinner av Pådriverprisen 2018 Karen Birgitte Borud. Foto: Merete Haseth