Klem en bibliotekar i dag

Pressemelding til Nasjonal bibliotekdag 1. september 2017

Nasjonal bibliotekdag markeres i dag over hele landet. Enten biblioteket går på hjul, er digitalt, er en liten filial eller et universitetsbibliotek er det en garantist for ytringsfrihet og demokrati.

Norsk Bibliotekforening har tatt initiativ til markeringen. Flere bibliotek gir purreamnesti på Nasjonal bibliotekdag. Nasjonalbiblioteket åpner sin nye litterære storstue. Noen steder blir det quiz, lengre åpningstider og utdeling av snop.

– Det er ikke tilfeldig at Nasjonal bibliotekdag kommer i valgkampen. Særlig folkebibliotek og skolebibliotek er blitt nedprioritert, og befolkningen har et ujevnt tilbud. Alle partiene har imidlertid lovet oss at de skal satse på biblioteket hvis de kommer til makten ved stortingsvalget, sier Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening.

Lokketilbud 1. september

Flere lokketilbud som «Gratis bøker hele dagen!», «Ta tre, betal for null!» og «Så mye informasjon du kan bære» vil forhåpentlig lokke mange til biblioteket denne dagen. Og kanskje alle dager..?

– Du bruker bibliotek hele livet. Fra du får låne den første bildeboka, via uunnværlige skolebibliotek og fagbibliotek i utdannelsen, til arbeidsplassbibliotek, folkebibliotek, bibliotekbusser og sykehusbibliotek er du ønsket velkommen et sted som er gratis. Biblioteket møter og integrerer deg som er ny i Norge, sier Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening.

Du kan markere Nasjonal bibliotekdag ved å «gi hjertet ditt til biblioteket». Det kan være et klistremerke, et vaffelhjerte, en tegning eller i andre former. Norsk Bibliotekforening oppfordrer også til å klemme en bibliotekar. Spør gjerne om et researchtips samtidig!

Mariann Schjeide

Leder Norsk Bibliotekforening

Telefon: 415 44 647

Klem en bibliotekar! Vinner av Buskeruds bibliotekpris Marit Gautneb på Gulskogen skole er elsket av sine elever. Foto: Kristin Storrusten/Norsk Bibliotekforening