Hva skjedde på Nasjonal bibliotekdag i 2017?

Med slagord som «Gratis bøker hele dagen» og «Lån tre bøker, få en kjærlighet på pinne» ble Nasjonal bibliotekdag 2017 behørig markert ved landets bibliotek den 1. september i år. De ulike arrangementene reflekterer også mangfoldet i bibliotekene i Norge, fra «mikrobibliotek» til de store universitetsbibliotekene.

Nasjonal bibliotekdag er et årlig initiativ fra Norsk Bibliotekforening. Vi oppfordrer  bibliotekene til å være kreative når de utformer arrangementene. De besøkende fikk denne dagen servert vafler, kake, roser, høytlesing, purregebyramnesti og mye mer. På Hamarøy bibliotek innviet de en ny sofa, mens i Flekkefjord flyttet de aktivitetene ut i parken.

Nasjonal bibliotekdag er en dag hvor vi lar de tusen blomster blomstre, og dagen skal være en dag for alle bibliotekene, sier leder i Norsk Bibliotekforening, Mariann Schjeide.

– Vi ser at dette er en dag som har festet seg hos pressen og i offentligheten, og det er en fin mulighet til å vise fram mangfoldet i biblioteknorge. Tidspunktet i forkant av valget er også en god anledning til å minne om at bibliotekene trenger midler for å utvikle seg og å drive det gode arbeidet videre.

Politisk budskap

Biblioteket i Verdal serverte kake. Her fikk de også besøk av ordfører Bjørn Iversen (Ap) og stortingskandidaten Arild Grande (Ap). Iversen uttalte til lokalavisa Innherred at «Vi vil utfordre stortingspolitikerne til å få opp en nasjonal stimulanseordning rundt bibliotekene i Norge.»

Også i Buskerud ble dagen brukt til politiske budskap. Leder i NBF Buskerud, Camilla Sørbye, skrev en kronikk i Drammens Tidende. Her problematiserte hun den store forskjellen i bibliotektilbudet i kommunene i Nedre Buskerud. Folkebibliotekene i Nedre Eiker, Lier og Hurum har halvparten så mange årsverk per innbygger som det de har i Drammen og Øvre Eiker. Tilbudet og åpningstidene i folkebibliotekene blir prisgitt økonomien i den enkelte kommune. Sørbye etterlyste øremerkede midler gjennom et nasjonalt løft på én milliard til folkebibliotekene.

Nasjonalbiblioteket gjenåpnet

Nasjonalbiblioteket kunne på sin side virkelig feire denne dagen. Etter lengre tids renovering åpnet nemlig nye publikumsområder med kafé, arrangementsrom og utstillingsarealer, dype lenestoler, møtesteder og arbeidsplasser mellom fresker og høye himlinger på Solli plass. Det hele ble markert med en åpningsfest med mange inviterte bidragsytere som Ingrid Olava, Åse Kleveland og Anders Baasmo Christiansen.

Fornøyd leder besøkte Bærum bibliotek

Norsk Bibliotekforenings leder Mariann Schjeide besøkte Bærum biblioteks avdeling på Bekkestua. Her var en lokal barnehage på besøk og fikk være med å feire «bibliotekenes bursdag».

Biblioteksjef Trine O. Schøning og Mariann Schjeide, leder i Norsk bibliotekforening.

– Barna er bibliotekets viktigste besøkende og fremtidens brukere, poengterte Schjeide. Denne dagen fikk barna oppleve høytlesing og gitarspill. Schjeide skryter av hvor mye artig de får til på Bærum bibliotek med mange flinke folk.