Buskeruds beste bibliotekar er inspirasjon for hele landet

Marit Gautneb ved Gulskogen skole får Bibliotekprisen for Buskerud for å ha bygget opp et av landets beste skolebibliotek i løpet av de siste femten årene. Så bra er biblioteket at rektor var med på møte med kunnskapsministeren for å vise at strategisk arbeid med skolebibliotek får resultater.

Fra juryens begrunnelse: Hun har et stort engasjement for barne- og ungdomslitteratur og har hele tiden aktivt formidlet litteratur på skolen. Hun har dratt bøker rundt i klassene og fortalt og lest. Skolebiblioteket tilbyr familielesing til 1.- og 2. klasse for familier som skal lære norsk og fadderlesning der eldre elever leser for yngre. Skolen har et eget bokmanifest, og skolebibliotekarbeidet er en del av leseopplæringen på alle trinn. I februar hadde skolen litteraturfestival med Marit Gautneb som ansvarlig leder. Den omfattende aktiviteten på skolebiblioteket bidrar til at elevene får et positivt forhold til biblioteket.

Prisvinner Marit Gautneb, Birger Brynildsen og Hanne Stuve fra Norsk Bibliotekforening Buskerud, og ordfører i Drammen Tore Opdal Hansen.Ingen tvil om at elevene fra valgfaget «Les det», som holdes på skolebiblioteket, er glade i skolebibliotekaren sin!

På Gulskogen skole har de fast opplegg hvor de største eleven leser for dem som er mindre.Representanter fra elevrådet holdt tale på prisutdelingen. I midten står skolens rektor Randi Nysæther, som er så stolt av skolebiblioteket sitt. Skolen arbeidet strategisk med skolebibliotek, og nylig var Nysæther i møte med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sammnen med blant annet Norsk Bibliotekforening.

På Drammen kommunes nettside ligger det flere videoer og taler fra prisutdelingen.

«Det viktigste jeg kan gjøre er å åpne for gleden, nysgjerrigheten, spenningen som ligger i hver eneste nye fortelling. Når en bok treffer, når jeg ser Martin gå lesende ut av biblioteket, når Alex glemmer tid og sted og jeg må minne han på at nå har det ringt inn. Når Sara og Fatima ikke vil gå hjem etter skoletid fordi boka er så spennende og det er godt å være på biblioteket. Det er disse øyeblikkene som er så flotte,» sa Marit Gautneb i sin takketale.

Gratulasjonsprotokollen er åpen på Facebook, eller i kommentarfeltet her.

En kommentar om “Buskeruds beste bibliotekar er inspirasjon for hele landet

Det er stengt for kommentarer.