Skriv postkort til fengslet bibliotekar

Natalya Sharina er direktør ved det statlige biblioteket for ukrainsk litteratur i Moskva. Hun sitter i husarrest på andre året. Norsk Bibliotekforenings ytringsfrihetsutvalg oppfordrer alle bibliotekfolk til å skrive en hilsen til Natalya Sharina og uttrykke sin støtte.

I samarbeid med Amnesty vil vi overbringe alle hilsener. Oppmerksomhet fra kolleger er viktig. Kanskje dere kan bruke en lunsjpause eller møte på jobben? Du trenger ikke skrive langt eller originalt. Hold ordlyden i generelle termer, for å sikre at våre hilsener vil komme gjennom til Sharina. Lenger nede finner du våre hilsener, som du gjerne kan kopiere fra.

Legg postkortene i en konvolutt, og send til
Norsk Bibliotekforening
Universitetsgata 14
0164 Oslo

Sharina ble anholdt i hjemmet 28. oktober 2015, mistenkt for å distribuere og låne ut bøker av den ukrainske nasjonalisten Dmytro Kortsjynskyj. En i etterforskningskomiteen uttalte til media at de fant anti-russisk propaganda i Sharinas hjem. Anklagen er å «fremprovosere nasjonalt hat og fiendskap og for ydmykelse av menneskelig verdighet.»

Også i 2010 ble hun anklaget for å distribuere ekstremistisk litteratur av en ukrainsk forfatter, men saken ble droppet. Nå anklager staten henne for å brukt bibliotekets penger til å betale advokaten den gangen.

Et bibliotek for ukrainsk litteratur kan være kontroversielt i Russland, men det fritar ikke russiske myndigheter fra å respektere de grunnleggende menneskerettighetene.

Norsk Bibliotekforening og Norsk PEN har gått sammen om et brev til den russiske ambassaden, der uttrykker sterk bekymring og ber russiske myndigheter om løslatelse, og om å respektere ytringsfriheten. I dette skriver vi blant annet

«We believe that the treatment of the Library of Ukrainian Literature, and its staff – and in particular Natalya Sharina – is completely disproportionate and unnecessary. As such it is an attack on democracy, learning and culture.
Libraries and librarians have a key role in supporting human rights, including freedom of access to information and freedom of expression, and an attack on libraries or librarians is an attack on democracy and culture.»

Hele brevet kan leses på Norsk PENs nettsider.

IFLA har også reagert, og president Donna Scheeder har bedt om at saken mot Sharina avsluttes.

Bruk gjerne formuleringer fra brevene til ytringsfrihetsutvalget i Norsk Bibliotekforening.

Dear Natalya,

I have a strong concern for your situation and your health. Libraries and librarians have a key role in our society, and there are many Norwegian librarians thinking of you and wishing you all the best!

Ingeborg Rygh Hjorthen, Chair of the committee of freedom of expression, Norwegian Library Association

Dear Natalya

Your colleagues in Norway are thinking about you and your situation.
I hope that your health is good and that you are in good spirit.
The spring and brighter days are soon here! All the best to you.
Libraries rule!

Yours, Mariann Schjeide – president Norwegian Library Association

Dear Natalya!

I’m writing to you to let you know that I’m thinking of you. I hope you are in good spirit and with good health despite your situation. We are many librarians thinking of you.

Kind regards
Birgithe Schumann-Olsen, Head of Library in Øvre Eiker, Norway

Dear Natalya

As an employee at the National Library of Norway I hereby send you my best regards. I hope you’re in good health despite the situation.

The library is an important institution in our society and worldwide, and as a librarian I believe our work is important.

Kind Regards Nikolaj Blegvad

Dear Natalya!

I’ve heard about your situation from librarians in Norway and I would like to express my sincere sympathy with you. Librarians do an important work all around the world.

I hope you are in good spirit and wishing you all the best.

Kind Regards,

Ann B Hulthin, Secretary General, Norwegian Library Association

En kommentar om “Skriv postkort til fengslet bibliotekar

1. Dear Natalya Sharina!
    I encourage and support you and your people in this situation.
    Best wishes for your case and health!

Sincerely Kari Kjos

Det er stengt for kommentarer.