H.K.H. Kronprinsessen på bibliotekbesøk

Biblioteket er i dag i stor grad brukernes eget sted. Det er et senter for kunnskap og for litteraturformidling, samtidig som det er en viktig sosial møteplass og en arena for samtale og debatt. H.K.H. Kronprinsessen fikk oppleve moderne bibliotekdrift på nært hold når hun den 30.11.2016 besøkte et folkebibliotek og et fagbibliotek. Norsk Bibliotekforening var vertskap for besøket. H.K.H. Kronprinsessen er Norsk Bibliotekforenings høye beskytter.

Deichmanske bibliotek, Majorstuen, fikk Kronprinsessen prøve seg som bibliotekar, og på Realfagsbiblioteket hørte hun om bibliotekets formidlingsvirksomhet og traff informatikkstudenter som lager digitale applikasjoner til bruk i biblioteket.

Mariann Schjeide og Eirunn Gauslaa
Leder av Norsk Bibliotekforening, Mariann Schjeide, og avdelingsleder ved Deichmanske bibliotek, Majorstuen, Eirunn Gauslaa, står klare til å ønske H.K.H. Kronprinsessen velkommen til biblioteket. Foto: Anna Kathinka Dalland Evans

Eirunn Gauslaa, avdelingsleder ved Decihmanske bibliotek, Majorstuen, viser H.K.H. Kronprinsessen rundt i biblioteket. Foto. Anna Kathinka Dalland Evans.
Eirunn Gauslaa, avdelingsleder ved Decihmanske bibliotek, Majorstuen, viser H.K.H. Kronprinsessen rundt i lokalet. Foto. Anna Kathinka Dalland Evans.

Blitsregn når H.K.H. Kronprinsessen skulle sette på plass bøker. Foto: Anna Kathinka Dalland Evans.
Blitsregn da H.K.H. Kronprinsessen skulle sette på plass bøker. Foto: Anna Kathinka Dalland Evans.

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit ankommer Realfagsbiblioteket
Leder av Norsk Bibliotekforening, Mariann Schjede, står klar til å ta imot H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit når hun ankommer Realfagsbiblioteket på Blindern. Foto: Simen Kjellin.

H.K.H. Kronprinsessen og Live Rasmussen på Realfagsbiblioteket
H.K.H. Kronprinsessen får omvisning i Realfagsbiblioteket, Universitetet i Oslo, av leder Live Rasmussen. Foto: Simen Kjellin.

Omvisning på Realfagsbiblioteket.
Omvisning på Realfagsbibliotekets Sci-Fi-avdeling. Foto: Simen Kjellin.

Mariann Schjeide intervjues av NRK
NRK Østlandssendingen benytter anledningen til å intervjue leder av Norsk Bibliotekforening, Mariann Schjeide, på Decihmanske bibliotek, Majorstuen. Foto: Anna Kathinka Dalland Evans

Bibliotek i medvind, nyhetssak fra Slottet

Kronprinsesse Mette-Marit besøkte Realfagsbiblioteket, Uniforum