Nominasjoner til Årets bibliotek 2016

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Alle typer bibliotek kan bli tildelt prisen, og blant tidligere vinnere er skolebibliotek, folkebibliotek, bokbuss, fagbibliotek og høgskolebibliotek. Prisen deles ut av Norsk Bibliotekforening, en uavhengig interesseorganisasjon som driver bredt politisk arbeid for å sette alle typer bibliotek på dagsorden.

De tre nominerte til prisen Årets bibliotek er nå klare. Innen fristen kom det inn 105 forslag fra landets bibliotekbrukere, på 40 ulike bibliotek. Det var stor spredning i forslagene, og mange flotte og initiativrike bibliotek ble foreslått av engasjerte brukere.
a%cc%8arets-bibliotek-for-2016

De tre nominerte er valgt ut blant de innkomne forslagene av en jury utnevnt av Norsk Bibliotekforenings hovedstyre.

Juryen har bestått av:

Bernhard Ellefsen, litteraturkritiker i Morgenbladet
Brita Esaiassen, bibliotekar på Berg folkebibliotek, vinner av Årets Bibliotek 2015
Curt Rice, rektor Høgskolen i Oslo og Akershus
Kristin Vinje, stortingsrepresentant (H)
Mariann Schjeide, leder av Norsk Bibliotekforening

De tre nominerte er, i alfabetisk rekkefølge:

• Deichmanske bibliotek, Tøyen/Biblo Tøyen
  • Kristiansand folkebibliotek
  • Realfagsbiblioteket (UiO)

Vinneren av Årets bibliotek 2016 er en av disse tre. Vinneren annonseres på et arrangement i Fritt Ords lokaler i Uranienborgveien 2 den 12. januar 2017 kl 14. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Deichmanske bibliotek, Tøyen/ Biblo Tøyen

Deichmanske biblioteks avdelinger på Tøyen har blitt innbydende og tydelige møteplasser for de som bor i lokalmiljøet, og for besøkende fra andre deler av Oslo. Biblo Tøyen er forbeholdt ungdom mellom 10 og 15 år, mens Tøyen filial er åpent for alle. Reinert Mithassel er avdelingsleder for begge filialene. Biblo Tøyen åpnet dørene for første gang i 2016, og voksenfilialen gjenåpnet etter ombygging samme år. Biblioteket har tatt en aktiv rolle i lokalsamfunnet og investerer i en fremtid, spesielt for sine ungdommer. På Tøyen fungerer biblioteket virkelig som «det tredje stedet», mellom skole og hjem.

Bibliotekene på Tøyen har gitt et løft til et nabolag med helt spesielle utfordringer, og bidrar til å skape trygghet og liv i området. Filialene har et stort tilbud av aktiviteter: språkkafe, konserter, opplesninger og spillekvelder, og har blitt naturlige treffsted folk folk i området.

Kristiansand folkebibliotek

Kristiansand folkebibliotek har virkelig tatt biblioteket som uavhengig debattarena på alvor. De har vært en pioner på flere områder, med utgangspunkt i sitt eget lokalmiljø. Biblioteksjef Anne Kristin Undlien har markert seg som en uredd leder av biblioteket og har tatt redaktøransvar for debattene, noe som har engasjert bredt i befolkningen.

Biblioteket bruker sine kulturkontakter innen litteratur, musikk og politikk og gir byens befolkning innblikk i samfunnslivet gjennom et mangfold av arrangement. De har skapt debatter, invitert inn folket og åpnet dørene. I 2016 startet biblioteket en tradisjon med en egen Bjørneboe-festival, til ære for den Kristiansand-fødte forfatteren Jens Bjørneboe.

Realfagsbiblioteket (UiO)

Å komme til Blindern som ny student kan være overveldende. Realfagsbiblioteket, med leder Live Rasmussen i spissen, har siden åpningen i 2012 etablert seg som et varmt, sosialt sted og en møteplass for både studenter og ansatte, og for alle utenfor universitetet som ønsker å ta turen til Blindern. Realfagsbiblioteket tar formidling av naturvitenskapelige fag på alvor, og har blitt et samlingssted for både faglige og sosiale aktiviteter.

Gjennom aktivt samarbeid med fagmiljøene på Universitetet i Oslo arrangerer Realfagsbiblioteket åpne foredrag, seminarer og debatter, og de er fast arena for direktesending av radioprogrammet Abels Tårn på NRK P2. Realfagsbiblioteket formidler dermed på en glimrende måte hva slags rolle biblioteket kan ha, utover det å være et sted for bøker. De legger til rette for studentene, som har svart med iherdig bruk av biblioteket. Biblioteket bruker sosiale medier aktivt for å spre både innhold og arrangement.

Om prisen

Årets bibliotek har vært kåret siden 1988, og skaper positiv oppmerksomhet rundt bibliotek. Se mer informasjon og oversikt over tidligere vinnere.

Norsk Bibliotekforening

Norsk Bibliotekforening er en interesseorganisasjon for alle som synes bibliotek er viktig. Vi kjemper for alle typer bibliotek og alle slags bibliotekbrukere. Vi har 3100 medlemmer – 2100 personlige og 1000 institusjonsmedlemmer. Vi jobber for at politikere og media skal forstå hvor viktig bibliotek er.

Kontakt

Anna Kathinka Evans, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Bibliotekforening kathinka@norskbibliotekforening.no, 23 24 34 38

Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening                        mariann.schjeide@norskbibliotekforening.no, 415 44 647