Årets ALMA-nominerte

astridlindgren
Astrid Lindgren. Foto: ALMA.

Astrid Lingdren Memorial Award (ALMA) er verdens største pris for barnelitteratur. På bokmessen i Frankfurt ble nylig listen for 2017-prisen på 226 nominerte fra land i alle verdensdeler annonsert. Alle de tre forslagene til nominerte som Norsk Bibliotekforening sendte inn, er med på listen.

Norsk Bibliotekforening (NBF) sentralt og NBF Barn og unge nominerte Foreningen !les, organisasjonen EU Read og  illustratør Lisa Aisato. Nå er alle tre med i det videre løpet om hvem som den 4. april 2017 utropes til vinner fra Kungliga biblioteket i Stockholm.

– Lisa Aisatos bilder er lett gjenkjennelige, litt surrealistiske men enkle å ta inn og elske, sier leder av NBF Barn og unge, Synne Fredriksen. – Bøkene hennes er historier om utforskingen av det ukjente, om kampen for å finne sin indre helt og å følge drømmene sine. Hun har blant annet skapt ei jente med to oldemødre og et magisk skjell, en redd gutt med et eggehode og en flyvefisk som lengter etter månen. Tegningene hennes er morsomme, triste og alt imellom.

Foreningen !les er en ideell organisasjon som har som hovedmål å inspirere befolkningen til å lese mer. Foreningen ble nominert på grunn av deres arbeid for å øke bevisstheten om lesing både som kilde til glede og lesing som et verktøy for utvikling for barn, ungdom og voksne.

EU Read er et konsortium av europeiske organisasjoner som jobber med lesefremmende tiltak. Det å kunne lese er en nødvendighet for å delta aktivt i dagens samfunn, men i Europa er fortsatt 73 millioner analfabeter. Foreningen !les er Norges medlem i EU Read. Målet til denne europeiske plattformen er å utveksle kunnskap og erfaringer, og å sammen utvikle nye strategier for lesefremmende tiltak.

ALMA-prisen ble grunnlagt av den svenske regjering i 2002 og administreres av Statens kulturråd i Sverige.