Nasjonal Bibliotekdag 1.9.2016: Pressemelding fra Norsk Bibliotekforening

Nasjonal bibliotekdag skal løfte frem alle typer bibliotek over hele landet. Norsk Bibliotekforening er initiativtaker.

Bibliotek er den kulturinstitusjonen som når flest mennesker og de fleste har et forhold til bibliotek og litteratur. Folkebibliotekstatistikken viser at aktivitet og besøk i folkebibliotekene øker. Totalt ble det registrert 22,4 millioner besøk i norske folkebibliotek i 2015 (se nyhetssak fra Nasjonalbiblioteket).

– Ei større satsing på debattar og andre arrangement har vore med på å få opp besøkstala, trur Mariann Schjeide, leiar i Norsk Bibliotekforening.

Nasjonal bibliotekdag skal vise frem alle slags bibliotek over hele landet. Dette gjelder alt fra små skolebibliotek til Nasjonalbiblioteket – fra heldigitale bibliotek til bokkassen i barnehagen.

Dagen markeres i folkebibliotek, skolebibliotek, fagbibliotek og bevegelige bibliotek. Det blir gebyramnesti, eventyrstund, opplesing, kviss, bokcafé og foredrag. Alt arrangeres av de lokale bibliotekene, med praktisk hjelp, råd og støtte fra Norsk Bibliotekforening.

Se listen vår over arrangementer fra hele landet.

Leder i Norsk Bibliotekforening Mariann Schjeide vil 1.september besøke biblioteket på Høgskolen i Volda, der hun selv har vært student. Der holder hun åpningstale for dagens arrangement som blant annet består av foredrag om nynorsk litteraturhistorie og barneteater.

Leder av Norsk Bibliotekforening Mariann Schjeide. Foto: Marit Brunstad.

– Bibliotek rommar alt frå mikrobibliotek til gigantiske universitetsbibliotek – frå bibliotekarane i bokbussane til søkemotoren i dei digitale tenestene. Bibliotek er avgjerande for ytringsfridom og demokrati, og Nasjonal bibliotekdag gir bibliotekbrukarane moglegheit til å heidre biblioteket sitt, sier Mariann Schjeide.

Norsk Bibliotekforening er en interesseorganisasjon for bibliotek og bibliotekets brukere. Vi oppfordrer alle til å ta en tur innom sitt bibliotek den 1. september.

Emneknagg #bibliotekdag

Mer om Nasjonal Bibliotekdag på hjemmesidene til Norsk Bibliotekforening: http://norskbibliotekforening.no/nasjonal-bibliotekdag/

Kontakt

Leder i Norsk Bibliotekforening Mariann Schjeide,  41 54 46 47, leder@norskbibliotekforening.no

Kommunikasjonsrådgiver Anna Kathinka D. Evans

Logoer – til fri bruk i omtale av Nasjonal bibliotekdag

nasjonal bibliotekdag banner

nasjonal bibliotekdag

En kommentar om “Nasjonal Bibliotekdag 1.9.2016: Pressemelding fra Norsk Bibliotekforening

Det er stengt for kommentarer.