Arendalsuka 2016: stemningsrapport fra standen

I midten av august var Norsk Bibliotekforening til stede under Arendalsuka – sommerens store møteplass for politikk og næringsliv. Norsk Bibliotekforening, NBF Agder, NBF Skole, Foreningen !les, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, og Norsk Fagbibliotekforening samarbeidet om felles stand på Arendalsuka i år. Vi hadde felles tema skolebibliotek.

Se også kronikken som ble publisert i Dagsavisen under Arendalsuka.

Tusen takk til alle som bidro! Her har vi hentet inn noen stemningsrapporter fra de som sto på stand.

Fra Benedicte T. Ranestad i NBF Agder:

Vi i Norsk BIbliotekforening sentralt, lokalavdelingen for Agder og NBF skole, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere og Foreningen Les! sto på stand fra tirsdag 16. august til fredag 19. august. Stemningen var på topp, været var strålende, og det var fantastiske debatter og god stemning blant publikum. Arendal fikk virkelig vist seg fra sin beste side denne uken. På standen jobbet vi blant annet med å fremme vår felleskampanje som handlet om en bedre skolebibliotekslov.

Benedicte Tronstad (NBF Agder) og Mari Moen Holsve (NBU) på stand. Fotograf: Caroline Gabrielsen (NBF Agder).
Benedicte T. Ranestad (NBF Agder) og Mari Moen Holsve (NBU) på stand. Fotograf: Caroline Gabrielsen (NBF Agder).

Vi samlet underskrifter og fikk fremmet våre meninger og informasjon til publikum og politikere. Dette førte med seg diskusjoner, og hyggelige samtaler både for og i mot en slik lov. Ellers kunne vi friste med kaffe, mange flotte brosjyrer, lesetips, og quiz for både barn og voksne. For meg personlig var dette første gang jeg var med på Arendalsuka og det var en flott opplevelse! Vi vil takke alle som kom innom oss på standen.

Benedicte T. Ranestad,
NBF Agder

13921049_10153703760036472_1667251139109346475_n
Caroline Gabrielsen (NBF Agder), Hans-Petter Storemye (NBF Skole) og Benedicte T. Ranestad (NBF Agder) på stand under Arendalsuka. De delte ut siste nummer av Bok og BIbliotek – med medlemssider fra Norsk Bibliotekforening – til heldige forbipasserende.

Fra Tove Sama i NBF Agder som sto på stand den siste dagen i Arendalsuka:

Den siste dagen gikk strålende! Vi fikk mange besøk fra ungdom som hadde fått i oppgave å finne ut litt om organisasjoner og partier som hadde stand. De sto i kø for å stille oss spørsmål – vi fikk snakket masse om skolebibliotek. Det var dog et tydelig dropp i forbipasserende etter kl 14 denne siste dagen, men vi fikk samlet inn ganske mage underskrifter også på fredagen. Nedriggingen gikk greit, og nå er det bare å glede seg til neste år.

Tove Sama,
NBF Agder

Les også om Arendalsuka på NBF skoles hjemmesider og på hjemmesiden til Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.

På stand under Arendalsuka
Arthur Norli fra Norsk Bibliotekforening avd. Agder og nestleder i Norsk Bibliotekforening Lars Egeland på stand under Arendalsuka 2016.