Berg folkebibliotek er Årets bibliotek 2015!

14-01-16-6Årets bibliotek 2015 er Berg folkebibliotek. Fra venstre: Ingrid Bjørkli Jansen, rektor på Berg skole, Mariann Schjeide leder i Norsk Bibliotekforening, Brita Esaiassen bibliotekar på Berg folkebibliotek, Kristin Strand Iden, biblioteksjef i Lenvik, og Kristin Vinje, stortingsrepresentant og jurymedlem for Årets bibliotek.

Bittelille Berg folkebibliotek danket ut alle andre kandidater da Norsk Bibliotekforening kåret Årets bibliotek 14. januar.

Berg folkebibliotek ligger på yttersiden av Senja, og ”ho Brita på biblioteket” tar i bruk kreative metoder for å utnytte ressursene. I en kommune med 900 innbyggere og 23 morsmål lager biblioteket kulturmøter der oldemor fra Mefjordvær hjelper eritreiske ungjenter å strikke votter, og matlagningskurs der alle lærer av alle.

– Integrering handler om å møtes og bli kjent med hverandre. Å være med og forme samfunnet man er en del av, er en grunnpilar i demokratiet. På yttersiden av Senja hviler denne pilaren på et bunnsolid grunnfjell, nemlig folkebiblioteket, sier Mariann Schjeide, leder i Norsk Bibliotekforening.

Juryen nominerte tre veldig ulike kandidater til Årets bibliotek 2015: Berg folkebibliotek, Bergen offentlige bibliotek og Realfagsbiblioteket ved Universitetet i Oslo. Alle tre ville vært verdige vinnere, og utmerker seg på hvert sitt område.

Prisen deles ut av Norsk Bibliotekforening for å synliggjøre alt det flotte som foregår på bibliotek rundt om i landet. Norsk Bibliotekforening er en interesseorganisasjon for bibliotek og bibliotekets brukere.

Juryen for Årets bibliotek 2015 har bestått av

• Mariann Schjeide (leder, Norsk Bibliotekforening)
  • Evy Sisilie Bergum (biblioteksjef Molde, fjorårets vinner)
  • Kristin Vinje (stortingspolitiker, Høyre)
  • Martine Aurdal (journalist, Dagbladet)
  • Knut Aastad Bråten (redaktør, Syn og segn)

Prisen deles ut kl. 14 i Fritt Ords lokaler, Uranienborgveien 2.

Alle foto kan fritt benyttes. Krediteres Foto: Kristin Storrusten, Norsk Bibliotekforening

14-01-16Slampoet Fredrik Høyer underholdt før og etter utdelingen.14-01-16-2Brita Esaiassen tar imot en god klem idet det er klart at Berg folkebibliotek er Årets bibliotek 2015.

14-01-16-10Årets bibliotek 2015 er Berg folkebibliotek. Fra venstre: Kristin Strand Iden, Brita Esaiassen bibliotekar på Berg folkebibliotek, biblioteksjef i Lenvik, Ingrid Bjørkli Jansen, rektor på Berg skole, Mariann Schjeide leder i Norsk Bibliotekforening, og Kristin Vinje, stortingsrepresentant og jurymedlem for Årets bibliotek.

2 kommentarer om “Berg folkebibliotek er Årets bibliotek 2015!