Vårt Land skriver om bibliotekøkonomi

Vårt Land har 16. juni en stor sak om utviklingen i bibliotekøkonomi. Saken er basert på tallene Norsk Bibliotekforening presenterer i det nyeste nummeret av Bok og Bibliotek.

– Bibliotekene blir systematisk underbudsjettert. Kulturløftet har ikke vært et løft for biblioteket. Litt av problemet er at bibliotekene blir sett på som noe som alltid har vært der. Hvis det blir den politiske oppfatningen, kan bli fare på ferde, sier Schjeide.

Bibliotekstatistikken er en del av opptrappingen til kommunevalget. Målet er at politikere og folk flest skal se at biblioteket trenger

– Hva skal til for å nå politikerne?

– Synliggjøring, synliggjøring, synliggjøring. Det krever at biblioteksjefer og bibliotekarer ligger i forkant av valget. Hvorfor ikke legge lokale debatter til biblioteket? Biblioteket må være en plass der det skjer. Det er på tide at bibliotekene gjør seg uunnværlige. Vi kan ikke sitte på gjerdet lenger. Nå må vi bruke utestemmen, sier Schjeide.

Lurer du på hvordan du kan engasjere deg for bibliotek?

VL-bibliotekokonomiVårt Land 16. juni 2015