Time bibliotek er Årets bibliotek 2013!

Årets bibliotek 2013Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Prisen deles ut av Norsk Bibliotekforening.

Prisen deles ut 9. januar, og det er Trine Skei Grande (V) som deler ut prisen på vegne av juryen. I juryens begrunnelse står det

Time bibliotek har valgt å satse utradisjonelt for å styrke det tradisjonelle et bibliotek skal være. Kunnskapsbank og kollektiv hukommelse, kultur og opplevelse. Nytenking kommer også tydelig til syne med informasjonsskjermer som viser hva som foregår de nærmeste dagene.

Juryen består av Sissel Merethe Berge (Norsk Bibliotekforening), Trine Skei Grande (Venstre), Bjørn Ingvaldsen (Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere), Erik Rudeng (Fritt Ord) og Rita Mundal (Lom folkebibliotek, vinner Årets bibliotek 2012).

Juryen nominerte tre kandidater til prisen: Time bibliotek, Bokbåten Epos og Nesodden bibliotek. Alle de tre nominerte er verdige vinnere, men Time bibliotek blir særlig trukket frem som nyskapende. Alle de tre nominerte vil være til stede på utdelingen av prisen.

Alle de tre nominerte har dedikerte brukere som heier dem frem på Facebook og i andre kanaler. ”Eg er verkeleg stolt av å kunna seia høgt at dette er mitt bibliotek. Eg føler meg godt motteken både i jobben, og for ikkje å snakka om når eg er ”vanleg brukar”,” skriver en av Time biblioteks lokale entusiaster. Biblioteksjef Aud Søyland Kristensen skrev denne uken at spenningen stiger: ”Åååh ja…! Begynner å kribla i magen nå.”

Årets bibliotek deles ut av Norsk Bibliotekforening for å synliggjøre alle de flotte bibliotekene rundt om i landet. Norsk Bibliotekforening er en uavhengig politisk interesseorganisasjon som jobber for alle typer bibliotek.

Les begrunnelsen for alle de tre nominerte på våre nettsider.

Prisen deles ut torsdag 9. januar kl. 14.30 på Deichmanske bibliotek, Grünerløkka filial. Utdelingen er åpen for alle.

Kontakt

Juryens leder: Sissel Merethe Berge | 90 09 07 67 | sissel@norskbibliotekforening.no
Time bibliotek: Aud Søyland Kristensen | 91 38 34 16 | aud.kristensen@time.kommune.no

Vedlagt: Bilder til fri benyttelse.

Biblioteksjef Aud Søyland Kristensen og avdelingsleiar for Nasjonalt Garborgsenter Inger Undheim.

(Foto: Anders Ericson, Norsk Bibliotekforening)

Med reolar på hjul kan ein ha arrangement og møte for hundrevis av menneske. Her frå bibliotekopninga i 2012 (Foto: Jorunn Jaatten Sel, i dag bibliotekar på Bryne og på 2000-talet biblioteksjef og pådrivar for nytt bibliotek)

2 kommentarer om “Time bibliotek er Årets bibliotek 2013!

Det er stengt for kommentarer.