Julebrev fra NBF

NBF-julekort2013

Kjære venner,

for et år 2013 har vært! La oss vise noe av det vi har holdt på med i år.

Januar

Styret NBF Rogaland_ Foto kristin Storrusten

Vi startet friskt med å åpne jubileumsåret 2013. Norsk Bibliotekforening ble grunnlagt i Stavanger i 1913, og det var derfor naturlig å invitere rogalendingene til fest. Her ser vi bilde av det helt nyvalgte styret i NBF Rogaland – mest festbrillene på!

januar2013-_256

Så åpnet vi året «offisielt» med konfetti og utdeling av Årets bibliotek 2012. Det var starten på et jubelår for Lom folkebibliotek, den glade vinneren.

Februar

illustrasjon_bibliotekstafett

I februar satte vi i gang Bibliotekstafetten. Det er kanskje noe av det dummeste og det smarteste vi har gjort: Det ble masse oppmerksomhet i lokalpresse over hele landet, men neste gang skal vi planlegge ganske mye bedre før vi setter i gang noe sånt 🙂

ericson og tajik

I mars ble Kulturutredningen fra komiteen som Anne Enger hadde ledet, lagt frem. Vår mann Anders Ericson er her på pletten for å intervjue daværende kulturminister Hadia Tajik.

Ebokseminar_paneldebatt_Foto_ Jannicke Røgler

8. april arrangerte Norsk Bibliotekforening et e-bokseminar i tilknytning til Halmstadkonferansen i Bergen. Seminaret var godt besøkt, og vi var veldig fornøyde med å arbeidet vi fikk i gang for e-bokpolitikken. E-bøker i bibliotek er forøvrig en politisk sak som har fulgt oss gjennom året – og som kommer til å fortsette inn i 2014!’

P1000286

Deretter var det Bibliotekkonferansen i Nord, arrangert av NBF Nord. Det var faglig innhold og utrolig mye fint innhold – men ingenting tar seg så bra ut på bilder som det som var utsikten fra hotellrommet. Svolvær, folkens, dit bør dere dra.

P1000519

I mai arrangerte vi organisasjonskurs for tillitsvalgte. Alle de flotte styrene i lokalavdelinger og spesialgrupper gjør en viktig jobb, og vi er glade for at vi kunne gi dem et inspirerende og matnyttig kurs i lobbyarbeid og pressekontakt. På bildet ser vi hovedstyremedlem Tord Lien fortelle om politikerkontakt. Og tenk, nå har han blitt minister! Det er sikkert fordi han var på kurset vårt, altså…

P1000441

Det var også EBLIDA-konferanse i Milano. EBLIDA er paraplyorganisasjonen for oss i Europa som driver med bibliotek, informasjon, dokumentasjon og arkiv. Det var mye snakk om e-bokpolitikk på dette møtet, og vi ble veldig inspirert til å jobbe videre med dette nasjonalt og lokalt. På bildet ser du leder Ingeborg Rygh Hjorthen som sørger for å dokumentere presentasjonene på en skikkelig måte!

P1000759

Så var det sommeravslutning for sekretariatet. Her er vi hele gjengen på Deichmanske bibliotek. Spennende med omvisning her, det anbefales! Vi hadde også gode besøk på Realfagsbiblioteket og NRK-biblioteket, så vi fikk virkelig se mye bibliotek. Til slutt var det god mat og drikke også.

Juli

DSC_3174_lite

Mange drar på ferie om sommeren, men Bibliotekstafetten fortsatte sin reise. 5. juli besøkte den og Gaute Heivoll Kristiansand folkebibliotek.

August

Foto Birgitte Kleivset_1

Vi fikk brynt våre lobbyistsverd da vi sto på stand i Arendalsuka i begynnelsen av august. Vår gode mann Kyrre Thorsnes, leder i NBF Aust-Agder, står klar til å lokke interesserte inn med buttons og brosjyrer.

skolebibliotek-baerum_1380283839

Så kommer budsjetthøsten, og flere forslag legger frem. I Bærum foreslo rådmannen å legge ned alle skolebibliotekarstillinger i skolen. Vi sa «Eh, nei», og også fordi elever engasjerte seg ble det ikke noe av kuttet. Vi ble også glade for å høre at foreslåtte drastiske kutt i Stange bibliotek, Brønnøy filial og bokbussen i Tana er droppet – blant annet på grunn av ivrig arbeid av NBF Hedmark og NBF Nord.

Oktober

20131025-IMG_1591

Oktober gikk i full fart fordi vi 25. oktober feiret hundreårsdagen vår! Fy fillern, for en fest det var. Her er Liv Gulbrandsen fra Leser søker bok, som informerte oss om at det riktignok var hyggelig med hundre år, men at vi alltid skal være skjerpet fordi det er det vi gjør NÅ som sier noe om hvem vi er fremover. Vi skal fortsette å kjempe for de svake!

153
Årets musikalske høydepunkt var definitivt «Norsk Bjellotekforening» – hovedstyret som spilte «Happy Birthday» på bjelleorkester! Hovedstyret har ellers hatt et intenst år med mange politiske saker og viktige avgjørelser for organisasjonen. Å være hovedstyremedlem krever engasjement og tilstedeværelse som vi er glade for at disse flotte folka tar med seg inn i organisasjonen.

20131025-IMG_1863

Årets par i hjerter? Hehe. Vi ble veldig glade for utnevnelsen av Knut Olav Åmås som statssekretær i Kulturdepartementet. Han fikk NBFs pris i 2010 og er en ivrig forkjemper for bibliotek. Vi gleder oss, og er spente, på hvor bibliotekpolitikken går videre. Her skjærer han jubileumskake sammen med leder Sissel Merethe Berge.

facebook-delebilde

Vi trodde knapt våre egne øyne og ører da Brages hederspris ble tildelt alle norske folkebibliotek. Det var en stor ære, og som biblioteklobbyorganisasjon tar vi pittelitt av æren for å være med og sette bibliotek på kartet!

Desember

P1010039-1

11. desember sto vi utenfor Oslo rådhus og demonstrerte for bedre bibliotek. Vi er heldige som har mange med oss på laget. Hvem vet hvordan det blir i 2014? I Norsk Bibliotekforening skal vi følge med og kjempe videre. Vi trenger flere bibliotek- og bublotek-forkjempere med oss på laget. Bli medlem i dag!