Nominerte til Årets bibliotek 2013

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. I 2013 er de nominerte Time bibliotek, Nesodden bibliotek og Bokbåten Epos.

Årets bibliotek deles ut av Norsk Bibliotekforening, en uavhengig interesseorganisasjon for bibliotek. Juryen fikk inn 17 forslag fra brukere og kolleger, og har plukket ut tre nominerte.

– Alle de tre nominerte er sterke kandidater, og de er særpregete og unike, sier juryens leder Sissel Merethe Berge. En bokbåt er i verdenssammenheng helt unik, Time bibliotek særpreger seg med sitt samarbeid med andre og Nesodden utmerker seg med høy selvbetjeningsgrad. De tre nominerte er derfor ulike, samtidig som de alle oppfyller prisens statutter.

Prisen tildeles et bibliotek som i de seinere år har anvendt nye ideer eller som har utmerket seg gjennom et godt og effektivt samarbeid med de som bruker/styrer biblioteket. Framtidsrettede, utradisjonelle og offensive tiltak innen kunnskapsformidling og kulturopplevelse, markedsføring, brukervennlighet og tilgjengelighet, god service og god ressursutnyttelse kan være kriterier for tildeling av prisen.

Juryen består av:

• Sissel Merethe Berge, Leder av NBF (leder for juryen)
  • Trine Skei Grande, leder i Venstre
  • Rita Mundal, biblioteksjef i Lom (representant fjorårets vinner)
  • Bjørn Ingvaldsen, leder Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere
  • Erik Rudeng, direktør for Fritt ord

I fjor vant Lom folkebibliotek, og det var biblioteksjefen derfra som denne uken mottok Brages hederspris på vegne av alle folkebibliotek. Nominasjon og pris skaper positiv oppmerksomhet og politisk trykk om å satse på bibliotek. Bokbåten Epos, som er nominert i år for sitt gode arbeid, ble senest foreslått nedlagt for noen måneder siden.

Prisen blir delt ut torsdag 9. januar i Oslo, og det er jurymedlem Trine Skei Grande som skal overrekke prisen.

Les juryens begrunnelser her.

Årets bibliotek 2013