Glade vinnere av bibliotekpriser

25. oktober fylte Norsk Bibliotekforening 100 år, og feiret dagen med å dele ut Pådriverprisen og kåre vinneren av fotokonkurransen #mittbibliotek.

Pådriverprisen

20131025-IMG_1854Pådriverprisen er en premie på 10 000 kroner til en person i bibliotekmiljøet som er innovativ og kreativ. Prisen deles for første gang ut i år, og ble delt ut på festaftenen i Gamle Logen fredag 25. oktober.

Vinneren av Pådriverprisen er Anne-Lena Westrum. Westrum er prosjektleder ved Utviklingsenheten i Deichmanske bibliotek. Med prosjekter som Pode, Min Reaktor, Bokanbefalinger og Aktive hyller har hun satt fokus på kvalitet og deling av gode resultater. Likevel er ikke Westrum høyt profilert i miljøet.

– Vi går nok ofte under radaren, innrømmer Anne-Lena Westrum. – Og egentlig er det helt surrealistisk å få en sånn pris. Ja, jeg koordinerer og strukturerer, men jeg hadde ikke fått til dette uten et godt team.

Les mer om Pådriver-vinneren på www.norskbibliotekforening.no.

Fotokonkurransen #mittbibliotek

Bilde9Instagramkonkurransen #mittbibliotek fikk inn over 450 bilder fra bibliotek over hele landet. Vinnerbildet er tatt på Deichmanske bibliotek av @etindeland, altså Elisabeth Tindeland fra Oslo. Jenta på bildet sammen med Pushkin er datteren Eirill på 7 år, som akkurat den dagen hadde fått eget lånekort.

Juryen bestod av Bjørn Wad (fotograf), Jorunn Sjølli (fotograf), Nina Nordbø (sosiale medier, NRK), Live Rasmussen (Realfagsbiblioteket) og Marte V. Salvesen (NBF).

– Juryen leste det tradisjonsrike og historiske inn i bildet, men også det nye, unge og friske. Bibliotek i dag har jo nettopp denne dobbeltheten i seg, skriver juryen i sin begrunnelse.

Juryen har valgt ut sine førti favoritter som blir vist på skjermer i Nasjonalbiblioteket. Se disse bildene og alle de andre på mittbibliotek.no.

Ta kontakt for intervju og andre saker:

Kristin Hamran Storrusten, organisasjonskonsulent Norsk Bibliotekforening

khs@norskbibliotekforening.no / 41 22 46 90