Bibliotekmøtet – Hva mente deltakerne?

I skrivende stund nærmer det seg slutten på det 68. bibliotekmøte. Her er noen tilfeldig valgte deltakeres meninger og kommentar til hvilket arrangement de likte best.

Guri Tysse, Stiftelsen psykiatrisk opplysning
Jeg er utstiller og representerer Stiftelsen psykiatrisk opplysning. Vi treffer jo vanligvis sykepleiere, men det var nyttig å møte fagfolk på et annet felt. Standen vår hadde en utmerket plassering, og det var overraskende mange interesserte, ikke minst med tanke på temaet. Vi hadde flest henvendelser fra høyskolene. Reaksjonen er gjerne «Å, ja det er dere som gir ut dette materiellet. Vi har sett gjennom årene at det nytter å øke den generelle kunnskapen om hva vi arbeider for.

Liv Samuelsberg, Høgskolen i Haugesund
Inger Sofie Thrana, Høgskolen i Haugesund

Vi var på seminaret om kvalitetssikring (43). Vi visste hva vi gikk til, for vi har hørt ham før. Men det var viktig å få en oppdatering og oppfrisking, som vi fikk. Det var mye informasjon på kort tid. Dyktig foreleser.

Ellers er det tydelig at mangfoldet er stort.

Gerd Haug , Ål bibliotek:
Det var mye jeg likte – vanskelig å sortere ut. Seminaret om konkurranseutsetting av kommunale kulturtjenester (45) var veldig nyttig. Det er jo fremtidsrettet; trendene er der og det må vi forholde oss til.

Kristin Trintrud, Ål bibliotek:
Seminaret om lydboka (46) var veldig ålreit. Vi kom i går, så det er mange seminar vi ikke har vært med på, og så skjer det så mye samtidig. Vi var begge på seminaret Bærekraftig bibliotek (36), og det var nyttig. Alt fungerte bra i dag.

Jannicke Røgler, Statens bibliotektilsyn

Eirik Newths seminar (21 – Hva slags bibliotekarer trenger samfunnet om ti år?) likte jeg. Han er morsom, som alltid. Og bibliotek.no (41) var bra. Veldig godt fornøyd. Jannicke Røgler var møteleder for arrangement 44 (Gjør framveksten av regionale biblioteknett ‘Biblioteknett Norge’ overflødig?). Det er lettere å slappe av nå, som jeg er ferdig med mitt. Og vi fikk god respons, ikke minst fikk vi til en dialog. Kanskje var det fordi det var et forum på 35 mennesker, da er det overkommelig å ta ordet. Det er mange utfordringer som ligger foran bibloteknett. Med ABM blir det ny grobunn for kultur på nett.

Hans-Petter Storemyr, Oljedirektoratet i Stavanger
Jeg likte seminaret om emneportaler (arr. 13). For meg var det veldig relevant, med menysystemer og katalogisering for internett og intranett. Og generelt var det mye interessant denne gangen.

Britt N. Kjærås, Høgskolen i Vestfold
Mye interessant som foregår her, men det er ille at landsmøtet måtte avlyses. Det har jo skjedd, og hver gang har det blitt sagt klart fra at landsmøtet må legges til en annen tid på året enn akkurat i lønnsforhandlingene når det er streikefare. Det er vel tredje gangen dette skjer.

Anne Grete Torwick, Universitetsbiblioteket i Trondheim
Ja, det spørs jo om det gjelder form eller innhold. Hvis jeg skal peke ut ett seminar, må det bli Hvilke bibliotek har vi om 10 år? (21) med Eirik Newth. Det var best både på form og innhold.